Quellen:





Kirchenordnung.
Wie es mit der Christlichen Lere/ Reichung der heiligen Sacramenten/ Ordination der Diener des Euangelij/ vnd ordentlichen Ceremonien/ Erhaltung Christlicher Schulen vnd Studien/ auch anderer der Kirchen notwendigen Stücken etc.

In vnser Wolffgangs von Gottes Gnaden/ Pfaltzgrauens bey Rhein/ Hertzogens in Baiern/ vnd Grauens zu Veldentz Fürstenthumb gehalten werden sol.

Gedruckt zu Vrsel/ durch Nicolaum
Henricum.
Anno 1563.

Hier: Bl. 147 – 152 in heutiger Schrift

Mit einem Vorwort hatte Graf Ludwig von Stolberg-Königstein am 1.September 1563 diese Ordung für sein Herrschaftsgebiet bekanntgemacht.

[Bl. 147v]

Das vierde Teil/ Von erhaltung Christlicher Schulen vnd Studien.



Der allmechtig Gott/ hat sich aus großer Barmhertzigkeit gegen den Menschen/ vmb seines lieben Sons willen/ für vnd für mit gewissen Zeugnussen geoffenbaret/ vnd seine gnedige Verheissungen geben/ Vnd hat diese seine Offenbarungen/ vnd seine Lere durch die Propheten vnd Aposteln in gewisse Schrifften fassen lassen. Er hat auch selbs die Zehen Gebot in steinern Taffeln geschrieben/ Und hat geboten/ das man der Propheten vnd Aposteln Bücher lesen vnd lernen sol/ Ja wir sind also daran gebunden/ das keine Kirchen Gottes ist/ wo nicht diese einige Lere/ die in der Propheten vnd Aposteln Büchern gefasset ist/ bekannt vnd angenomen ist/ vnd für vnd für andern fürtragen vnd verkündiget wird.

So man nu aus den selbigen Büchern die Lere lernen muß/ so ist hoch nötig/ das etliche sind/ die lesen können/ Vnd wer andere vnterrichten sol/ der mus selbs zuuor bey sich ein ordentliche Summa der gantzen Lere haben/ vnd wissen/ wo vnd wie alle Artikel in Göttlicher Schrifft nach einander gegründet vnd erkleret sind.

Vnd damit man gewis sey vom verstand Göttlicher Schrifft/ müssen viel sein/ die der Propheten vnd Apostel Sprache verstehen/ vnd vom gründlichen verstand bericht thun/ vnd zeugnus geben können.

Vnd in Summa/ wer ander Leut recht vnd ordenlich vnterweisen sol/ der mus gerüst sein mit löblichen Künsten/ die zu solchem Werck dienstlich sind.

Vnd ist vom lesen ausdrücklich geboten/ 1.Tim. 4. Du solt anhalten mit Lesen/ Trösten vnd Leren/ In welchem Spruch das Lesen nicht vergeblich am ersten genennet ist. Denn das Euangelium ist gantz weit vnterschieden/ von allen andern Künsten/ Religion vnd Secten. Andere Künste werden angefangen aus natürlichem Verstand/ Als Zelen/ Messen/ Wenn [Bl.148r] sogleich nicht in Schrifft gefasset weren/ Aber die Göttliche verheissung von der Gnade/ ist nicht ein Liecht das vns angeboren sey/ wie zelen/ oder Gesetz lere/ Sondern ist ein wunderbarlicher Rath Gottes/ vber vnd ausser aller Creaturen verstand/ vnd ist besonder geoffenbaret/ vnd durch die Propheten/ vnd hernach durch die Aposteln in Schrifft gefasset/ Darumb ist der anfang der Christlichen Lere vom Lesen.

Vnd 2.Pet. 1. Ist also geschrieben/ Ir thut recht daran/ das jr vleis thut in der Propheten Schrifft/ vnd euch daran haltet/ als zum Liecht im Finstern etc.

Paulus zun Galatern/ So jemand ein ander Euangelium predigt/ denn ich gepredigt habe/ der sey verflucht. Nu hat Paulus seine Lere selbs in Schrifft gefasset/ die mus man lesen vnd betrachten/ sol man wissen was seine Lere ist.

Aus diesen vnd viel andern Sprüchen/ ist öffentlich/ das Gottes ernster wille ist/ das etliche Menschen sind/ die im Lesen/ Schreiben/ Sprachen/ Künsten/ andere vnterweisen/ vnd etliche besondere Zuhörer/ die lernen/ vnd zu erhaltung der Bücher/ Sprachen/ vnd Christlicher Lere vnd Künsten dienen.

Vnd ist dieses den Lerern vnd vnd Zuhörerern tröstlich/ das sie wissen/ das diese jr erbeit von Gott geboten/ vnd Gott gefellig ist/ vnd das Gott dabey sein wölle/ Wil Verstand vnd Gnade geben/ vnd will auch sonst für sie sorgen/ wie er spricht zu den Leuiten/ Ich bin ewer Erbe etc.

Gott hat auch alle zeit diese weise erhalten/ das bey den fürnemesten Kirchen ehrliche Schulen gewesen sind/ als bey dem Tabernackel in Israel/ vnd hernach zu Antiochia/ Alexandria etc. vnd ist der Apostel Johannes selbs ein Legent gewesen/ darnach Polycarpus/ Ireneus vnd andere.

[Bl. 148v]Diese erinnerung sol man dem Volck offt fürhalten/ Gottesfürchtige Leute zu ermanen/ das sie jre Kinder gerne lernen lassen/ vnd freude daran haben/ So die Kinder in Christlicher lere vnd Zucht aufferzogen werden/vnd zu den Kirchen gewehnet/ vnd in der Heiligen versamlung helffen Gott preisen vnd anruffen/ Deren viel hernach zum Predigampt/ vnd zu andern ehrlichen/ nötigen Emptern in Christlicher Regierung seliglich dienen/ Dazu die Eltern jre kinder auffzuziehen/ so viel jnen müglich ist/ schuldig sind/ Wie zu Tito geschrieben ist. Die Vnsern sollen lernen/ das sie zur Regierung in guten Wercken tüchtig sind. Item zu den Ephesern/ Jr Veter solt ewre Kinder auffziehen in Göttlicher Zucht/ vnd vnterweisung.

Nach dem nu alle Verstendige wissen/ das nicht allein Kinderschulen/ darin man die Latinische Grammatica vnd Catechismum lernen mus/ nötig sind/ Sondern man mus auch die Sprachen/ Ebreische vnd Griechische erhalten/ Item für die gewachsenen/ der Propheten vnd Aposteln Schrifft auslegen/ Item Historien vnd Mathematica zum Calender wissen. Dieses alles mus man im Kirchen Regiment haben/ so bedarf man auch sonst zum Menschlichen Leben den schönen Schatz von Ertzney/ die Gott dem Menschen zu gut geschaffen hat/ dauon man nichts wüste/ wenn Gott nicht auch etliche erweckt hette/ die für die Nachkomen gearbeit/ vnd die Lere dauon in Bücher gefasset hetten.

Weiter ist auch Gottes wille/ das man in Landen vernünftige gewisse/ Recht habe/ Darumb hat der hochlöbliche Keiser Lotharius die alten wolgeschriebnen Römische Recht/ widerumb zubrauchen/ vnd zu lesen geboten.

Zu diesen jetzt genanten Sprachen/ vnd Künsten/ sind auch besondere löbliche Schulen/ für die gewachsnen nötig/ die nennet man Vniuersiteten. Derhalben wöllen wir vnsere Vnterthanen vnd angehörigen/ beuorab diejenige/ so von Gott dem Allmechtigen mit zimlicher narung begabt sind/ hiemit zum vlessigsten erinnert [Bl. 149r] / vnd ermanet haben/ das sie jre Kinder/ so darzu tüglich/ vnd gelernige Ingenia haben/ nicht allein zu der Kinderschul mit vleis ziehen vnd anweisen/ Sondern auch dieselbige/ von den sondere hoffnung ist/ mit der zeit auff bewerte Gottselige Vniuersiteten schicken/ vnd daran sein/ das sie in Christlicher heilsamer Lere/ vnd andern guten Künsten vnd Faculteten/ jnen selbs/ vnd andern zu nutz auffwachsen/ vnd ein jeder nach seinem beruff/ nach dem jm Gott Gnade vnd verstand verliehen/ zu nötigen Emptern vnd sachen/ gebraucht werden möge.

Nach dem wir auch vor dieser zeit etliche der vnsern auff ChristlicheVniuersiteten befürdert/ vnd jnen zu jrem fürnemen hülff thun lassen/ vnd noch thun/ So wöllen wir gleicher gestalt fürder daran sein/ das in diesem fall diejenige/ welche für andern von Gott mit züchtigen/ vnd gelernigen Ingenijs begabet sind/ vnd hülff bedürffen/ je nach gestalt vnd gelegenheit der sachen/ so viel müglich/ aus den vbrigen Kirchen gütern/ vnd andern Gefellen/ so on das zu milten Wercken gestifftet sein versehen/ vnd bedacht werden.

Doch ist hiemit vnser ernstlicher wille/ vnd meinung/ das vnsere verordnete Stathalter/ Rethe/ vnd Amptleute/ auch andere Befelhaber/ an allen orten ein vleissigs/ getrewes auffsehen/ das solche Stipendia nicht anders/ denn nützlich angewendet/ Auch niemand der zu dem studiren vntüchtig/ oder sonst eines vnerbarn wesens/ vnd wandels ist/ aus gunst/ oder andern vrsachen/ dazu gefürdert/ oder zu vnserer befürderung an geben/ sondern hierin allein Gottes Ehre/ nutz vnd wolfart der Kirchen/ auch Christenlicher Regiment/ Land vnd Leute/ gesucht vnd betrachtet werde.

Es sollen auch diejenige/ denen aus den Kirchen/ vnd von vns dergestalt hülff geschicht/ zuuor/ vnd ehe sie dazu gelassen/jrer sitten/ leben/ vnd wandels zeugnus haben/ auch der Lere halben/ ob sie zum studiren geschickt/ vnd qualificirt sind/ Von denen/ so wir jederzeit dazu verordnen/ notdürfftiglich verhört vnd Examiniret werden.

Gleichergestalt/ wenn sie schon auff die Vniuersiteten/ vnd Schulen verschickt/ wöllen wir jres lebens/ wandels vnd studirens halben/ jederzeit erkündigung thun/ auch sie jeder weil zur gelegenheit erfordern/ vnd Examiniren lassen/ damit der Kirchen Allmosen/ dauon sie erhaltung haben/ nicht vergeblich vnd vnnützlich verschwendet werde.

[Bl.149v]

Wie es aber in den Kinder schulen sol gehalten werden/ dauon sol zu jeder zeit in der Visitation ernstlicher befelh geschehen.

Die weil aber offt newe Schulmeister angenommen werden/vnd etlich lust haben zu verenderungen vnd zu vngleicheit/ vnd aber mancherley verenderung/ vnd vngleicheit/ den Kindern verhinderung im lernen bringen/ vnd sonst mancherley vnrichtigkeit daraus folget/ Ist bedacht/ das durchaus in gemein vngefehrlich diese folgende Form/ in Kinderschulen sol gehalten werden. Doch sol in den visitationen die gelegenheit in allen Stedten/ vnd Flecken bedacht/ vnd bewogen werden.

Von den Kinderschulen.

Erstlich sollen die Kinder ordenlich in drey/ oder vier heufflein/ nach gelegenheit geteilet werden. 

Das erste heufflein/ sind die Jüngsten/ die anfahen die Buchstaben zu kennen/ vnd lernen lesen/ die sollen erstlich die gewönliche Handbüchlein lernen/ darin das Alphabet/ Oratio Domica, Symbolum, Decalogus, zusamen gedruckt sein/ vnd sollen im anfang den Kindern nicht andere Bücher fürgegeben werden.

Hernach sol man jnen den Donat/ vnd Cato zusamen fürgeben/ also/ das der Schulmeister teglich ein/ oder zwen Vers exponire/ welche die Kinder hernach zu einer andern stund auffsagen/ das sie also anfahen etliche Lateinische wörter zukennen/vnd vorrath schaffen/ die lateinische Sprach zu reden / vnd ist nützlich/ das sie den Donat vnd Cato/ nicht allein einmal lesen/ sondern auch das ander mal.

Dabey sol man sie lernen schreiben/ vnd ernstlich dazu halten/ das sie teglich jre Schrifft dem Schulmeister weisen.

Item/ damit sie desto mehr lateinischer Wort erlernen/ sol man jnen teglich am Abend zwey lateinische wörter zu lernen fürgeben/ die sie behalten/ vnd morgens dem Schulmeister auffsagen sollen/ vnd sollen sie in besondere Büchlein schreiben oder schreiben lassen/ Als Deus Gott/ Coelum Himel/ etc.

[Bl.150r]Diese Kinder sollen auch zur Musica gehalten werden/ vnd mit den andern singen/ wie hernach angezeigt wird.

Das ander heufflein/ Sind Kinder/ die nu im Lesen gewis sind/ vnd die Regulas Grammatices anfahen.

Teglich sol man die erste stunde nach Mittage/ alle Knaben in der Musica vben.

Hernach sol man diesem heufflein/ das lesen kann/ welches mag genennet werden/ Secunda Classis/ die zwen tage/ Montag/ vnd Dienstag/ Fabulas Aesopi exponiren/ welche Joachimus Camerarius Lateinisch gemacht hat. Vnd soll der Schulmeister nach gelegenheit der Knaben/ welche er will/ mag auch etliche liebliche Colloquia Erasmi lesen/ vnd Erasmi Büchlein De ciuilitate morum, Vnd das Büchlein Joachimi Camerarij/ welches Tittel ist/ Praecepta morum &c. Aber Aesopus sol nicht gantz aus der Schul komen.

Den Donnerstag vnd Freitag/ sol man diesem heufflein Terentium exponiren/ den sollen die Knaben von wort zu wort auswendig lernen/ Darumb sol man nicht viel auff einmal fürgeben.

Am Abend/ sol man diesen Knaben/ so sie zu Hause gehen/ ein nützlichen Spruch fürschreiben/ vnd exponiren/ den sie alsbald in ein sonder Büchlein schreiben/ vnd daheim lernen exponiren/ vnd gedencken/ das sie jn morgens auffsagen. Als Timor Domini initium Sapientiae, Omnibus in rebus modus est pulcherrima uirtus, vnd dergleichen.

Morgens frü/ sollen diese Knaben/ so viel in Aesopo oder Terentio gehöret haben/ widerumb auffsagen/ Vnd sol der Preceptor etliche Nomina decliniren lassen/ vnd Verba coniugiren/ nach gelegenheit der Kinder viel oder wenig/ Vnd sol die Regeln/ De Generibus/ Casibus/ Preteritis/ vnd Supinis vleissig fordern.

So auch die Kinder Regulas Constructionum gelernet haben/ sol er die Constructio vnd die Regeln dauon fordern.

[Bl.150 v.] Die andere stunde vor Mittage/ sol die vier tage in der Wochen/ Montag/ Dienstag/ Donnerstag/ Freitag/ alle zeit also gebrauchet werden/ Das denn die Knaben erstlich ein stück in Etymologia auswendig recitiren/ darnach sol der Preceptor dieselbige Regeln mit Exempeln erkleren.

Vnd so sie die Etymologiam gelernet haben/ sollen sie hernach Syntaxim/ diese stunde auch also auswendig recitiren vnd sol der Preceptor hernach dieselbigen Regeln mit Exemplis erkleren/ vnd die Knaben deutsch fragen/ das sie Exempla latina auff die Regeln in Syntaxi machen/ Als/ wie sol man in Latein sprechen/ Straffe folget gewislich nach verachtung Göttlicher Gebot/ Poena comitatur certo contemptum diuinarum Legum.

Vnd sollen in allweg die Schulmeister diesen vleis thun/ das sie die Jugent treiben Regulas Grammatice auswendig zu lernen/ vnd sol diese Torheit nicht geduldet werden/ das etliche die Regeln verachten wöllen/ vnd die Sprache on Regeln lernen.

Auch ist nützlich das im gantzen Lande/ eine gleiche Grammatica/ Etymologia/ vnd Syntaxis/ vnd nicht mancherley gebraucht werden/ Nemlich Philippi Melanthonis/ wie denn die Schulmeister in vnserm Fürstenthumb/ dieselbige vnd kein andere der Jugent fürlesen sollen.

Den Mitwoch vnd Sambstag/ sol man zum Catechismo brauchen/ durchaus in allen hauffen/ Vnd sollen die Preceptores jeden Jungen nach einander hören/ gantz vnd deutlich sprechen/ Decalogum, Symbolum, precationem Dominicam, Vnd die Grossen sol man weiter fragen im Catechismo/ Quot sint Personae diuinitatis. Quid sit Lex. Quid Peccatum. Quid euangelium. Quid Poenitentia. Quomodo homo accipit remissionem peccatorum. &c. vnd sol erstlich befohlen werden/ das ein gleicher Catechismus durchaus im Lande gebraucht werde/ Nemlich für die Jüngsten/ Lutheri Catechismus. Wenn aber die Knaben etwas erwachsen/ vnd man jnen weiter erklerung von den Artickeln Christliches Glaubens fürhalten wil/ mag man Philippi Melanthonis lateinischen Catechismum an die hand nemen.

Vnd dieselben tage sol man den Knaben ein Lectio aus Göttlicher [Bl.151 r] Schrifft exponiren Am Mitwoch Mattheum, oder Prouerbia Salomonis. Am Sambstag die erste Epistel ad Timotheum, oder die Epistel ad Colossenses, oder ein gemeinen Psalmen. Als/ Miserere, De profundis. Psalmum 1. Beatus uir. 2. Quare fremuerunt gentes. Psalmum 24. Ad re Domine leuaui. Psalmum 33. Benedicam Dominum in omni tempore. Psalm. 126. Nisi Dominus aedificauerit. Psal. 132. Ecce quam bonum. Vnd sollen die Schulmeister die Grammatica vleissig in derselbigen exposition anzeigen/ vnd die einige eigentliche meinung den Jungen deutlich sagen/ vnd nicht frembde disputationes einfüren. Die Jungen sollen auch dieser Psalmen etliche auswendig lernen/ jr Gebet darin zu vben.

Etliche Schulmeister wöllen eitel heilige Schrifft lesen/ etliche gantz keine/ diese meinung beide sind strefflich/ Sondern diese ordnung/ wie gesagt ist/ so man trewlich Leren wil/ ist der Jugent nützlich.

Das dritte heufflein/ sol man in den grossen Schulen also machen/ das man die Knaben dazu wehlet/ die nu zimlich Grammatici sind.

In der stunde nach Mittage/ sollen diese mit den andern in Musica geübt werden/ wie zuuor gesagt ist. Hernach sol man jnen die zwen tage/ Montag vnd Dinstag/ Virgilium exponiren. Die andern zwen tage/ Donnerstag vnd Freitag/ etliche auserlesene Epistolas Ciceronis/ oder De amicitia, De senectute, oder Salustium.

Am Abend/ Regulas Prosodie/ vnd etliche liebliche Poemata Ouidij de Ponto/ oder Heroidas/ oder etliche Elegias Sabini/ oder Stigelij.

Morgens frü/ sollen dieselbigen Jungen/ wie es die zeit bringet/ Virgilium oder Epistolas Ciceronis exponiren/ vnd sol der Preceptor durchaus lassen Construiren/ vnd auff jede Construction die Regel aus dem Syntaxi fordern/ Vnd sol sich dieser langwirigen erbeit nicht verdriessen lassen/ Sol auch etliche schwere Declinationes vnd Coniugationes halten.

Darnach sol man mit diesem dritten hauffen/ auch Repetiren [Bl.151 v] Ethymologian vnd Syntaxin/ vnd sol jeder in sonderheit die Regeln auswendig sagen. Diese Repetitio der Ethymologie vnd Syntaxis ist nötig. Es mögen auch die Schulmeister zu dieser stunde beide hauffen/ Secundam vnd Tertiam Classem zusamen setzen/ das sie in dieser stunde semptlich gehöret vnd geübet werden.

Zu diesem allem ist nötig/ das der Schulmeister selbs ein gewisser Grammaticus sey/ Denn was einer selbs nicht gelernet hat/ dazu hat er nicht lust/ vnd helt die Jugent nicht dazu. Er sol auch selbs mit den Schülern lateinisch reden/ vnd die Schüler dazu halten/ das sie vntereinander Lateinisch reden.

Alle wochen sollen die Knaben aus dem dritten hauffen/ am Sontag lateinisch Schrifften dem Schulmeister vberantworten/ Episteln/ vnd Historien/ oder Vers. Vnd sol der Schulmeister den Knaben zu deutsch etliche schöne Historien dictiren/ die sie hernach die wochen Lateinisch machen/ Als von Joseph/ von Samson/ von Dauid/ vom verlornen Son/ Vnd aus andern Büchern/ von Vlysse/ vnd Polyphemo/ von Hercule vnd Omphale/ von Cyro vnd Cambyse/ Vnd dem gestrafften Richter/ des Haut Cambyses auff den Richterstuel spannen liesse. Von Mida der nicht recht vrteilt zwischen Apolline vnd Pan/ vnd wurdem jm seine Ohren in Esels ohren verwandelt etc. Vnd andere nützliche Geticht/ darin zu gleich die Jungen die Sprach vben/ vnd Historien lernen/ vnd viel erinnerung von Tugent mercken mögen/ vnd sollen die Schulmeister vleis thun/ das sie jnen selbs vorrath schaffen/ solcher Historien vnd geticht.

Vnd so die Jungen jre Schrifft vberantwort haben/ sol der Schulmeister jnen anzeigen/ wo etwas vnrecht ist/ vnd die vnrechten wörter vnd Constructiones bessern.

Wo in Stedten der Jungen so viel ist/ das man den vierden hauffen machen kan/ aus solchen Knaben/ welche nu gewis sind in Etymologia vnd Syntaxi/ Diese sol man dieselbige Stunde lassen Regulas Dialectices recitiren/ die sol der Schulmeister mit leichten nützlichen Exempeln erkleren/ hernach sol man jnen fürgeben/ initia Rethorica.

Diese sol man auch die wochen eine stunde lassen Regulas [Bl. 152r.] Grece Grammatice recitiren. Item/ den andern tag/ sol man eine Stunde zum Phocilide/ vnd hernach zum Hesiodo vnd Isocrate ad Daemonicum nemen.

Vnd sol der Schulmeister bey der Grammatica beyweilen ein nützlichen Spruch den Knaben fürschreiben/ das jnen etliche wörter bekannt vnd gemein werden/ vnd das sie zu gleich die buchstaben recht formiren lernen. Vnd sollen die Schulmeister vleis thun/ das sie selbs auch rechte Buchstaben machen/ als solche Sprüche. Homerus spricht/ Betet lieben Kinder/ wir bedütffen alle Gottes/ . Item/ Gott sihet alle werck/ vnd straffet vnrecht. Item/ in allen sachen sol dir Gott der anfang vnd das ende sein.  Item/ böser anfang/ bringt ein bös ende/ .Vnd andere dergleichen Sprüche/ Wie denn dieselbige sprach/ sehr reich ist von allerley schönen Sprüchen. Vnd ist nützlich/ das die Jugent/ von Kindheit bald solche reden viel höre vnd mercke/ denn sie sind gemeine Regel des Lebens/ die hernach zur tugend erinnerung sind/ Vnd ist ein zier/ so die sachen dauon wir reden/ auff solche Sprüche bequem gezogen werden. Auch helffen sie den Jungen im schreiben zur inuentio/ vnd ordenlicher/ vnd zierlicher jre materien zu fassen.

Nu mag einer hie sprechen/ der vbrige klugheit hat/ Diese Ordnung sey eitel Kinderwerck/ Das ist recht/ aber an diesem Kinderwerck/ ist hoch vnd mercklich gelegen/ vnd ist ein grosse vorbereitung zu guter Zucht vnd Künsten/ Wenn die jungen Leute im Catechismo recht vnterwiesen sind/ vnd sind gewisse Grammatici worden. In allen Gebew ist hochnötig ein gut Fundament zu legen/ Also sol dieses Fundament auch nicht gering geacht werden.

Dieweil auch ein guter Bawmeister dazu gehört/ sol befolhen werden/ wenn man einen Schulmeister in vnserm Fürstenthumb annemen wil/ das derselbe zu Zweibrücken von Personen die dazu sollen verordnet werden/ zuuor examinirt werde/ vnd zeugnus bringe/ das er zu solchem Ampt tüchtig sey.

So er nu zu der Administratio der Schule tüglich erkant/ sollen jm folgende Artickel fürgehalten werden. [Bl.152 v.]

I.       Das er die Schule/ so jm befolhen/ nach der vorgeschriebenen Schulordnung( die auch jm alsbald vbergeben/ oder jm abzuschreiben zugestelt werden sol) mit allem vleis anrichten vnd administriren wölle.

II.     Vnd so darin die gelegenheit der Jungen etwas enderung erfordert/ sol er dasselbige nicht anders/ denn mit rath der Superattendenten desselben orts/ oder der Visitatorn fürnemen/ vnd hierin allein der Jungen nutz vnd fürderung der Lere bedencken vnd ansehen.

III.   Das er mit den Schülern so etwas erwachsen/ latein rede/ vnd sie auch latein zu reden gewehne.

IV.  Das er mit eim züchtigen/ Erbarn vnd nüchtern leben den Schülern ein gut Exempel fürtrage.

V.    Das er die Jungen/ so jres vnuleis oder bosheit halben strefflich befunden/ nicht aus zorn/ mit poldern/ sondern gebürlich mit Worten oder Ruten straffe.

VI.  Das er in der Kirchen kein andern Gesang oder Psalm singe/ denn wie jm von den Superattendenten oder Pfarrherr befolhen wird.

VII.             Das er seine Trew gebe/ an eines Eydes stat/ vns als ein getrewer Vnterthan gehorsam zu sein/ vnd vnsern auch des Landes nutz mit allem vleis zu fürdern/ Vnrath vnd schaden seines vermögens zu wenden/ zu warnen vnd zuuerhüten.

VIII.           Vnd so sich zur zeit seines Ampts vnd inwonung ein jrrunge mit jm/ vnd einem oder mehr vnsern Vnterthanen oder Hindersess zu trüge/ das er darin bey vns/ oder in vnserm Richtszwang recht geben vnd nehmen wölle.

Wo deutsche Schul sein/ mögen die jetzt erzelte Artickel doch Mutatis mutandis dem Schulmeister auch aufferlegt werden.

Nota. Wo Schulen Deutsch oder Lateinisch sind/ sollen die Pfarherr vnd Kirchendiener desselben orts schuldig sein/ die Schule in einem Monat/ auffs aller wenigst/ ein mal zu visitiren/ man mag auch bisweilen von Oberkeit wegen denselben jemands zuordnen.

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